Główna strona | Astrologia | Usługi | Psychologia | Zodiak | Planety | Domy

archetyp asertywność choroba psychiczna doznania zmysłowe filozofia frustracja integracja osobowości joga jogin karma innowacja inteligencja jaźń komunikacja kreatywnosc kreatywność medytacja motywacja mózg narzędzia nerwica nieświadomość psychologiczne nauka neuroza nirwana umiejętności interpersonalne umysł mistyka osobowość parapsychologia podświadomość indywidualna persona podświadomość zbiorowa psychika psychicznych psycholog psychologia psychologia sny społeczna psychologia zdrowia psychologii psychoterapia psychoza rozwój świadomości świadomość tradycja religia religioznawstwo rozwój osobowości symbol szczęście świadomość wyobraźnia wyzwolenie
M arketing


Marketing powstał na bazie dobrej znajomości psychiki człowieka. W wyniku globalizacji handlu i nasilającej się walki firm o nowe rynki zbytu, współczesna wiedza marketingowa stała się bardzo wyrafinowana.

Oprócz menadżerów firm, marketingowe spojrzenie na życie musi stosować każdy z nas. Jesteśmy towarem na rynku pracy i chcąc wyżywić siebie i rodzinę musimy się dobrze na nim prezentować. Warto zatem poznać kilka psychologicznych aspektów działań marketingowych. Zaprezentuję je na przykładzie relacji z naszym hipotetycznym "partnerem" rynkowym, którym może być potencjalny klient, pracodawca, wspólnik...


Partner

Doznania zmysłowe, nim je sobie uświadomimy, przechodzą przez grupę "filtrów", którymi są: nasza osobowość, posiadany system wartości, nasze wierzenia (od systemu wartości różni je to, że są racjonalne), odruchowe predyspozycje do działania i przyswojone opinie. Ten zestaw filtrów to nasze pole percepcji, czyli sposób organizacji i interpretacji wrażeń zmysłowych, w celu zrozumienia otoczenia.

Należy pamiętać, że w działaniach marketingowych "realne życie" znajduje się w polu percepcji partnera, to jest w jego umyśle. Zasadnicze znaczenie ma to co nasz partner ma w głowie, a nie to co jest w realnym życiu. Powinniśmy zatem dążyć do jak najlepszego poznania partnera.


Relacja

Naszemu działaniu towarzyszą dwa rodzaje napięć: napięcie związane z kontaktem dwojga ludzi i napięcie wynikające z zadania do zrealizowania. Poniżej podam zachowania sprzyjające nawiązaniu lepszej relacji z partnerem, czyli zmniejszeniu obu napięć.

Kontakt z partnerem

  • Problem partnera powinniśmy wziąć sobie do serca. Podczas rozmowy szczerze na niego patrzeć, słuchać sercem, upodabniać się do rozmówcy i dużo mówić o wspólnych sprawach.

  • Przekazywanym informacjom należy nadawać ton określonych emocji.

  • Należy używać słów i zdań mających znaczenie emocjonalne dla partnera, czyli takich, które pobudzają jego emocje.

  • Ilustrujcie swoje myśli faktami, liczbami, o których wiecie, że już znajdują się w umyśle partnera.

  • Zarysowujcie tylko drogi własnych myśli, nie starając się ich skrupulatnie udowadniać ponieważ tylko one mogą być źródłem marzeń.

  • Kontrolujcie równowagę pomiędzy własnymi wypowiedziami i uważnym słuchaniem partnera. Mówcie ładnym głosem stosując pauzy.

  • Kontrolujcie harmonię pomiędzy tym co mówicie a waszym zachowaniem, gestami, atmosferą rozmowy.

    Zadanie do wykonania

  • Sprecyzujcie jasno cele rozmowy.

  • Starajcie się dobrze poznać partnera w celu: znalezienia w jego głowie rozwiązania problemu oraz zaistnienia w jego świadomości, zgodnie z wyznaczonym sobie celem rozmowy.

  • Stawiajcie pytania w taki sposób by rozmowa przebiegała w kierunku określonym przez wasze cele.

  • W rozmowie kładźcie akcent na wspólne interesy.

  • Nie zapominajcie, że w konwersacji "less is more".


    Kreatywność

    W swoim wystąpieniu pani Wisława Szymborska podzieliła ludzi na tych "co wiedzą" i tych którym towarzyszy bezustanne "nie wiem". Pozwolę sobie zacytować charakterystyki obu grup osób.

    "Wiedzą, a to co wiedza wystarcza im raz na zawsze. Niczego ponad to nie są ciekawi, bo to mogłoby osłabić siłę ich argumentów. A wszelka wiedza, która nie wyłania nowych pytań staje się w szybkim czasie martwą, traci temperaturę sprzyjającą życiu. {...} Dlatego tak wysoko sobie cenię dwa małe słowa „nie wiem".

    "Przychodziła chwila, kiedy poeta zamykał za sobą drzwi, zrzucał z siebie wszystkie te peleryny, błyskotki i inne poetyczne akcesoria i stawał w ciszy, w oczekiwaniu na samego siebie, nad nie napisaną jeszcze kartką papieru. Bo tak naprawdę tylko to się liczy. {...} Natchnienie nie jest wyłącznym przywilejem poetów czy artystów w ogólności. Jest, była, zawsze będzie pewna grupa ludzi, których natchnienie nawiedza. To Ci wszyscy, którzy świadomie wybierają sobie pracę i wykonują ją z zamiłowaniem i wyobraźnią. Bywają tacy lekarze, bywają tacy pedagodzy, bywają tacy ogrodnicy i jeszcze setka innych zawodów. Ich praca może być bezustanną przygodą, jeśli tylko potrafią w niej dostrzec coraz to nowe wyzwania. Pomimo trudów i porażek ich ciekawość nie stygnie. Z każdego rozwiązanego doświadczenia wyfruwa im rój nowych pytań. Natchnienie czymkolwiek ono jest rodzi się z bezustannego nie wiem".

    W działaniu marketingowym kreatywność jest potrzebna by obudzić naszego partnera nowymi rozwiązaniami i pomysłami.


    Ryzyko

    Działając zgodnie z duchem czasu jesteś skazany na ciągłe ryzyko. W zasadzie sam powinieneś je kreować by móc sprawdzić realne możliwości własnych pomysłów. W ten sposób eksperymentując budujesz sobie przyszłość. Powinieneś szybko wyciągać wnioski z własnych błędów, a przeszkody omijać nie zniechęcając się.


    Pamiętaj

    Dobry pomysł rodzi entuzjazm do jego wykonania, a wiara w jego słuszność umacnia wytrwałość niezbędną do jego realizacji.


  • Powrót na początek tej strony.    Powrót do pierwszej strony.
    Astrolog Dominik